Hub novinky
Všechny články
Jak vydělávat pomocí affiliate marketingu
V dnešní masivně digitální době se affiliate marketing stává stále populárnějším způsobem, jak získat nové zákazníky nebo si naopak vybudovat relativně pasivní příjem bez nutnosti prodávat vlastní zboží. Pokud jste o affiliate marketingu už zaslechli, ale nejste si jistí, jak přesně funguje, v tomto článku najdete vše, co potřebujete vědět.
Co je affiliate marketing?
Slovo affiliate pochází z angličtiny a znamená „přidružený“ nebo „spojený“. V marketingu označuje osobu nebo firmu, která pomáhá propagovat produkty někoho dalšího a získává za to provizi.
Affiliate marketing je model spolupráce, kde prodejce propaguje své produkty nebo služby prostřednictvím externích (affiliate) partnerů. Ti pomáhají přivést firmám nové zákazníky a za každý prodej nebo akci, kterou vykonají díky jejich doporučení, obdrží provizi. Tento systém je oblíbený nejen pro svou jednoduchost, ale i pro jeho nízkou nákladovost, protože firmy platí pouze za skutečné výsledky, ať už se jedná o prodej, registraci apod.
Příklad z praxe: Představte si, že máte vlastní e-shop se zdravou výživou. Spojíte se například s fitness influencerem, který na svých sociálních sítích doporučí vaše produkty. Poskytnete mu speciální odkaz a pokud někdo přes tento odkaz nakoupí, influencer dostane ze zisku provizi.
Affiliate marketing z pohledu prodejce
Pro prodejce (tedy firmu nebo e-shop) affiliate marketing znamená vysoký potenciál pro zisk bez vysokých nákladů na reklamu. Jako prodejce platíte vašemu affiliate partnerovi provizi pouze ze skutečných zisků. Jedná se tak o nízkonákladová a efektivní formu reklamy, která vám ovšem může pomoci oslovit velké množství nových zákazníků.
Výhody pro prodejce
- Platíte pouze za výkon – provize se vyplácí až po dokončení konkrétní akce (např. nákup).
- Široký dosah – affiliate partneři, jako jsou blogeři, influenceři nebo specializované weby, mohou vaši značku představit tomu správnému publiku.
- Flexibilita – můžete spolupracovat s více affiliate partnery a snadno testovat, které strategie a kanály fungují.
Affiliate marketing z pohledu affiliate partnera
Z pohledu affiliate partnera, tedy například influencera, blogera nebo webu, jde o skvělý způsob, jak si zajistit pasivní příjem. Jako affiliate partner budete propagovat produkty nebo služby, které vám připadají zajímavé a které odpovídají zájmům vaší cílové skupiny. Za každý prodej, který vznikne díky vašemu odkazu nebo slevovému kódu dostanete jako affiliate partner provizi.
Výhody pro affiliate partnery
- Pasivní příjem – jakmile máte nastavené affiliate odkazy a propagujete je, můžete vydělávat i bez dalšího úsilí.
- Nízké náklady – nepotřebujete vlastní produkty nebo investice do skladu. Stačí, když budete mít dobrý obsah a důvěru své komunity.
- Flexibilita – můžete propagovat produkty nebo služby, které se vám líbí, a pracovat kdykoliv a odkudkoliv.
Rozdíl mezi affiliate marketingem, barterem, placenou spoluprací a MLM
Různé formy spolupráce se často pletou a je proto důležité vědět, jaký je rozdíl mezi affiliate marketingem, barterem, placenou spoluprací a MLM (multi-level marketingem).
Affiliate marketing
Partner dostává provizi za každý prodej nebo akci, kterou jeho doporučení přinese. Provize je závislá na výkonu, tj. na konkrétním výsledku (prodeji), který je možné sledovat pomocí speciálního odkazu, nebo použití konkrétního kódu v košíku apod.
Placená spolupráce (sponzorovaný obsah)
Influencer nebo partner dostane fixní částku za vytvoření obsahu (např. video, příspěvek na blogu nebo Instagramu apod.) a jeho sdílení. Nezáleží přitom na tom, zda na základě této reklamy dojde k prodeji, influencer dostává peníze za samotnou propagaci, za čas, který vytvoření a sdílení reklamy věnoval.
Barter (barterová spolupráce)
Jde o výměnu zboží nebo služeb mezi dvěma stranami bez použití peněz. Například influencer dostane produkty zdarma výměnou za jejich propagaci, ale žádná provize nebo platba za odvedenou práci neexistuje.
MLM (Multi-level marketing)
V MLM schématu lidé vydělávají nejen na svých prodejích, ale i na prodejích dalších lidí, které do systému přivedou. V MLM jde o širší distribuční síť, kde záleží na množství lidí, které zapojíte do systému, a na jejich prodejích. Jedná se o legální způsob prodeje, kde lidé vydělávají nejen na vlastních prodejích, ale i na prodejích dalších lidí, které do systému přivedou. Tento model může být v pořádku, pokud je hlavním zaměřením skutečný prodej produktů a ne pouze rekrutování nových lidí.
MLM marketing bývá často zaměňován s tzv. letadlem nebo pyramidou, což je nelegální schéma, které vzniká čistě k obohacování členů a to především těch na vrcholku pyramidy. Zisk v případě pyramidy neplyne z prodeje produktů, ale ze samotného rekrutování nových členů, kteří musí často zaplatit vstupní poplatek. MLM marketing je tedy v pořádku pokud se zaměřuje na prodej produktů a ne jen rekrutování dalších a dalších členů.
Affiliate marketing tedy není MLM marketing. Naopak. Affiliate je v současnosti jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zvýšit tržby a přitom minimalizovat náklady na reklamu. Affiliate partnerů z řad influencerů využívají také giganti jako například Alza nebo Datart.
Ať už jste prodejce, který chce expandovat, nebo například blogger, který hledá nové příležitosti, affiliate marketing je jednou z možných cest, kterou můžete zvýšit svůj příjem nebo naopak dostat svou značku do širšího povědomí a zvýšit tržby.