Hub novinky

A/B testování: Jak zlepšit výkonnost vašich textů na základě dat

V digitálním marketingu není prostor pro domněnky a to ani v kreativní disciplíně jako je copywriting. Určitě i vy se čas od času zamyslíte, jestli by vám to, co do online světa vypouštíte, nemohlo přinášet ještě lepší výsledky. Nemusíte ale jen hádat z křišťálové koule. Pokud chcete skutečně vědět, co bude u vašich zákazníků fungovat, vyzkoušejte A/B testování.

A/B testování v copywritingu

Co je A/B testování?

A/B testování je osvědčená metoda, s níž můžete zjistit, co funguje lépe u cílového publika. Běžně se A/B testování používá pro webové stránky, mailingové a reklamní kampaně nebo bannery. Porovnávat mezi sebou můžete v podstatě cokoliv, nenechte se však unést detaily. Z hlediska testování dává smysl zaměřit se pouze na změny, které skutečně mohou znamenat rozdíl.

A jak testování v praxi funguje? Během testování jsou mezi sebou porovnávány dvě verze jednoho prvku tak, aby bylo možné určit, která je efektivnější. Při každém testu je potřeba testovat pouze jeden prvek, aby bylo jasné, co přesně mělo vliv na výsledky. Postup je pokaždé stejný:

  1. Problém: určete, jaký problém potřebujete testováním vyřešit (máte kvalitní články ale lidé na ně neklikají)
  2. Hypotéza: stanovte hypotézu (chybí kvalitní nadpis – chytlavější nadpis naláká čtenáře)
  3. Testování: vyberte si prvek pro testování a vytvořte dvě verze testovaného prvku, které současně vypustíte do oběhu (dva různé nadpisy stejného článku)
  4. Výsledky: při dostatečně vysokém množství nasbíraných dat pro obě verze můžete testování vyhodnotit – zajímá vás, která verze měla vyšší CTR, konverze nebo jiný klíčový ukazatel výkonu. Počáteční hypotéza je v tomto bodě buď vyvrácena nebo potvrzena (chytlavější nadpis měl větší úspěch)
  5. Aplikace: aplikujte zjištěné informace do praxe i v dalších článcích (používejte chytlavější, zajímavější nadpisy)

Testování v copywritingu

Copywriting je často považován za klíčový faktor úspěchu digitálních kampaní. Efektivní text dokáže upoutat pozornost a zvýšit konverze. V copywritingu lze testování aplikovat na e-mailové kampaně, produktové popisky, názvy produktů a další texty na webu, reklamní texty, blogové články, CTA prvky a další. A na co se v rámci jakéhokoliv textového sdělení zaměřit?

  • použitá slova a fráze
  • komunikační styl
  • titulky a nadpisy
  • délka a struktura textů
  • formátování textu

Díky testování můžete zjistit, jestli vaši čtenáři lépe reagují na krátké a úderné nebo spíše delší a obsáhlejší texty. Jestli s nimi rezonuje více formální nebo neformální styl, racionální nebo emocionální způsob komunikace apod. V rámci testovaných variant se ale nenechte unést příliš – testované změny by měly být stále v souladu s vaším brandem.

Příklad: Představte si, že testujete e-mailovou kampaň pro nový produkt. Verze A obsahuje předmět: „Získejte nejlepší cenu na trhu.“ Verze B zní: „Nenechte si ujít nabídku, která končí dnes!“ Po několika dnech sbírání dat zjistíte, že verze B má o 20 % vyšší míru otevření. Tento rozdíl ukazuje, že emotivní jazyk spojený s časovou naléhavostí lépe přiměl čtenáře k akci.

Možnost A/B testování dnes již nabízí většina e-mailingových platforem. Testovat můžete kromě předmětu e-mailu také jeho obsah, formulaci a rozložení CTA prvků a další.

Co při A/B testování nepodcenit?

  1. Vzorek pro testování: Pro získání spolehlivých výsledků je důležitý dostatečně velký vzorek uživatelů. Například aby každá verze měla alespoň 1000 shlédnutí nebo jiných interakcí. V praxi to ale závisí na velikosti vašeho publika a cílech testování.
  2. Malé změny: V copy nepodceňujte ani malé změny. Také drobná změna slovosledu nebo změna jediného slova v titulku může mít velký vliv na výsledek.
  3. Velké změny: Nebojte se být odvážní a testovat také velké změny, například kompletně odlišný styl nebo grafiku.
  4. Různá publika: Vycházejte z demografických údajů o vašem publiku a mějte na paměti, že například různé generace mohou na tytéž texty reagovat jinak, což je potřeba vzít při testování v úvahu. Starší generace například tolik nedocení používání emotikon apod.Nezapomínejte ani na fakt, že vaše cílová skupina může stárnou a preference se můžou měnit.
  5. Testování v různých fázích nákupní cesty: To co může být úspěšné, když chceme přilákat pozornost zákazníka, nemusí být účinné v rozhodovací fázi. Proto je dobré testovat všechny části nákupního procesu, kterými musí zákazník projít. Nemá cenu mít atraktivní mailing, pokud zákazníka odradí třeba špatná formulace v košíku.

A/B testování v copywritingu je klíčovým nástrojem, pomocí kterého můžete optimalizovat své kampaně a zvýšit výkonnost textů. Testováním různých verzí textů se dozvíte více o svém publiku a zjistíte jak využít každý prvek vašeho textu pro maximální efekt. Přestože se A/B testování může zdát jako časově náročný proces, jeho dlouhodobé přínosy v podobě vyšších konverzí a efektivity kampaní jsou neocenitelné.

Zahoďte křišťálovou kouli a vyzkoušejte A/B testování i vy! Neváhejte nás kontaktovat pro více informací. Jsme váš tým ve světě online marketingu.