Hub novinky
PPC
Český e-commerce v roce 2024 rostl. Co to znamená pro váš byznys?
Český e-commerce trh zakončil rok 2024 s obratem 194 miliard korun, což představuje meziroční nárůst o 5 %. Podle dat eCommerce Insider od Heureky a Asociace pro elektronickou komerci se největšího nárůstu dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Jaké další trendy ovlivnily online nakupování v roce 2024 a co to znamená pro české e-shopy?
Pohodlné nákupy a kvalita služeb
Zákazníci v roce 2024 nakupovali online ve větší míře, dle očekávání obzvláště v poslední kvartálu, ale zároveň více zvažovali cenu nákupu. Průměrná hodnota objednávky ve čtvrtém kvartálu totiž klesla na 1 333 Kč, což naznačuje, že lidé nakupovali častěji menší položky nebo se zaměřili na cenově dostupnější produkty. I nadále tak v rámci e-commerce bude nepochybně hrát velkou roli strategie akčních nabídek, protože zákazníci stále častěji vyhledávají výhodné nákupy.
V roce 2024 vzrostla na 96,3 % také celková spokojenost s e-shopy, což naznačuje, že zákazníci oceňují kvalitní služby, rychlé doručení i transparentní komunikaci.
A jak vypadal rok 2024 pro jednotlivé kategorie? Které kategorie zaznamenaly největší nárůst a které naopak čekal propad? Podle Heureka!group se mezi skokany roku zařadily kategorie:
- Solární příslušenství: + 835 %
- Cyklistické kraťasy: + 694 %
- Solární sestavy: + 604 %
- Dětský zahradní nábytek: + 562 %
- Kávoviny a náhražky kávy: + 474 %
Prodeje naopak vázly v kategoriích:
- Příslušenství pro výrobníky sodovky: Pokles o 86 %
- Svatební šaty: Pokles o 79 %
- Dětské bundy: Pokles o 75 %
- Operační systémy: Pokles o 73 %
Jak využít úspěch e-commerce pro svůj business?
Po několika letech meziročního propadu naznačují současná plusová čísla, že e-commerce se po čase pomalu ale jistě staví na nohy a očekává se, že tento trend bude pokračovat i v roce 2025. Lidé chtějí rychlé a bezproblémové nákupy a obchodníkům se tak vyplatí investice do zákaznické péče, zjednodušení nákupního procesu nebo do rozšíření nabídky platebních a doručovacích možností. S rozvojem e-commerce souvisí i investice do online reklamy a i když se počet e-shopů v roce 2024 mírně snížil z 49 900 na 49 700 je stále a pořád potřeba nejen kvalitní nabídka, ale i promyšlená marketingová strategie. Investice do PPC reklamy, remarketingu a budování komunity kolem značky tak bude i nadále klíčem k růstu. Obzvláště na stále vysoce konkurenčním trhu, na kterém v současnosti stále více figurují giganti původem mimo EU.
Zákazníci budou stále více zvažovat, kde nakoupí a klíčovou roli bude hrát nejen cena, ale čím dál tím více i přidaná hodnota a vztah k značce. Důležité tak bude pro e-shopy udržet vysokou kvalitu nabízeného zboží i službě a zaměřit se na individuální potřeby zákazníků.
💡 Chcete v roce 2025 také růst? Dejte nám vědět – pomůžeme vám s marketingovou strategií, PPC kampaněmi i optimalizací vašeho e-shopu, aby k vám přicházeli zákazníci a ne jen návštěvníci.
Zdroj dat: https://heureka.group/cz-cs/o-nas/tiskove-centrum/tiskove-zpravy/ceska-e-commerce-zakoncila-rok-2024-s-celkovym-obratem-194-miliard-korun-mezirocne-to-znamena-narust-o-5/