Hub novinky
Všechny články
Jak připravit e-shop na Vánoce? Ještě není pozdě!
Vánoce jsou pro mnoho obchodníků hlavní sezónou a dalo by se říct téměř vrcholovým sportem. Abyste podali ten nejlepší výkon, je ovšem třeba se na toto období důkladně připravit. Přinášíme proto tipy, jak co nejlépe nachystat váš e-shop na Vánoce tak, abyste tuto část roku zvládli s přehledem.
Kdy začít připravovat e-shop na Vánoce?
Určitě se neunáhlíte pokud na Vánoce budete myslet už v létě. Když ale začnete během září nebo října, pořád stíháte. Z loňského průzkumu Heureky vyplývá, že 13 % lidí začíná řešit vánoční nákupy už v září, přičemž ženy začínají nakupovat dříve než muži. Nejvíce nákupů se pak uskuteční v říjnu a listopadu.
Za jak dlouho jsou Vánoce 2024?
Čím dříve však s přípravami začnete, tím lépe. Oslovíte zákazníky, kteří začínají s nákupy pod stromeček brzy i ty, kteří nechávají dárky na poslední chvíli. Mějte však na paměti, že lidé nakupují jinak například v září či říjnu a jinak v prosinci, když jim Štědrý den doslova šlape na paty. Je proto vhodné taktiku v průběhu předvánoční sezóny upravovat. Ale kde s přípravami vůbec začít?
Pátrejte ve vlastní minulosti
Pokud za sebou již nějakou vánoční sezonu máte, je dobré se ohlédnout zpět a podívat se, co vám fungovalo a co naopak ne. Pracujte s daty, využijte všech dostupných reklamních nástrojů a nástrojů webové analytiky. Podívejte se například, kdy jste zaznamenali největší objem objednávek, jak si vedl váš rozpočet a jednotlivé kampaně, jaká klíčová slova, akce, články na blogu měly největší ohlas a tak dále. Nepodceňte skladové zásoby. Ani sebelepší vánoční kampaň vám nezajistí úspěch, pokud budou vaše regály prázdné. Zajistěte tedy, ať máte skladem zboží, o které bývá největší zájem.
Oblečte e-shop do slavnostního
Co se nákupu vánočních dárků týče, zákazníci často tápou. Ukažte jim proto na první pohled, že jim můžete s vánočními dárky pomoci. Použijte vánoční grafiku, bannery s vánoční tematikou a nezapomeňte ani na texty! Vánoce jsou období, které hraje lidem na city víc než jakýkoliv jiný čas roku. Apelujte na emoce a oslovte zákazníky těmi správnými slovy. Zaujměte pomocí chytlavých sloganů a dejte konkurenci na frak.
Tryská-li z vašich stránek magická vánoční atmosféra, jste na dobré cestě! Pokud je ovšem vánoční grafika na e-shop nad vaše síly nebo časové možnosti, svěřte ji klidně do rukou profesionálního grafika, který navrhne vánoční kabátek přímo na míru vašemu brandu.
Předvánoční sezóna v rukou ajťáků
Máte e-shop na Shoptetu? Zužitkujte naplno dostupné možnosti této platformy. Je možné však jít ještě dál a nechat si udělat úpravy Shoptetu na míru vašim potřebám. Pomocí informační lišty nebo vyskakovacího okna můžete například přehledně upozornit vaše zákazníky na nejpozdější termín objednání pro garanci doručení do Vánoc nebo můžete dočasně přidat chat zákaznické podpory.
Před sezónou rovněž není od věci poladit výkon vašeho webu. Velkou roli hraje například rychlost načítání stránek, protože rychle načítající se stránky mají rádi nejen zákazníci, ale především vyhledávače. Spojte se s našim IT specialistou a zjistěte, jaká vylepšení můžete na webu udělat, aby váš e-shop o Vánocích makal usilovněji než Santovi skřítci.
Vánoce a PPC reklama
Konkurence v období Vánoc je dravější než kdy jindy a vaše reklamy zkrátka musí vyniknout. Dobře proto promyslete cíl a rozpočet vašich vánočních kampaní. Připravte startovací rozpočet, který budete škálovat podle zásad PNO. S výpočtem vám může pomoci kalkulačka PNO a ROAS.
Samozřejmě i PPC reklamu pojměte slavnostně a nechejte si záležet na vizuálech, které zákazníky zaujmou. Pracujte také s konkurenčními výhodami – máte dopravu zdarma, perfektní dárky pro muže, milovníky kávy nebo nabízíte dárkové poukazy? Dejte o tom zákazníkům ve správný čas vědět.
Fenomén Black Friday
Do předvánoční sezóny spadá také Black Friday, který je i v České republice velké lákadlo a část zákazníků čeká s nákupy právě na tento den. V roce 2024 připadá na 29. listopadu, ale akce často trvají i několik dní. Zvažte, jestli by nebylo lepší udělat slevovou akci v dřívějším termínu, aby se vaše nabídka neztratila v davu.
Kdy je Black Friday 2024?
Předvánoční marketing na blogu a sociálních sítích
Máte blog? Nebojte se ho použít. V předvánoční sezóně se nabízí velká spousta témat, která mohou úspěšně dovést zákazníky na váš e-shop. To stejné platí o sociálních sítích. Buďte vidět, komunikujte a vytvářejte content, který ve vašich sledujících probudí vánočního ducha. Skvěle fungují články a příspěvky s tipy na dárky pro každého člena rodiny, last minute dárky apod. Témata se vždy odvíjejí od typu produktů nebo služeb, které nabízíte. Vzniklou grafiku, fotky i videa můžete navíc použít do reklam a zabijete tak dvě mouchy jednou ranou.
TIP: Pokud si s obsahem a jeho zpracováním nevíte rady nejen v období Vánoc, s klidem přenechte správu sociálních sítí a blogu nám. Pomůžeme vám najít vhodná sezónní i celoroční témata pro vaši značku.
10+1 osvědčených tipů z praxe
- Vytvořte na eshopu vánoční kategorie zboží jako Vánoční dárky, Dárky pro ženy/muže nebo Last minute dárky.
- Jelikož mnoho lidí nakupuje dárky na mobilu, ujistěte se, že váš e-shop běží plynule také na mobilních zařízeních.
- Využijte naplno mailingové kampaně. Ukažte zákazníkům, co nabízíte a připomeňte důležité termíny, jako je poslední možnost objednávky s doručením do Vánoc.
- Pro větší motivaci k nákupu nabídněte prodlouženou lhůtu na vrácení zboží po svátcích.
- Sestavte vánoční balíčky a sady za výhodnou cenu a nezapomeňte jim udělat zvláštní sezónní kategorii na e-shopu.
- Aktualizujte popisky produktů s vánoční tematikou. Přidejte například informaci o tom, proč je daný produkt vhodný jako dárek a koho by mohl potěšit.
- U produktů používejte štítky typu “Skvělé jako dárek”, “Dárek pro muže” apod.
- Pracujte s chatboty, kteří za vás zodpoví nejčastější otázky ohledně zboží nebo dopravy.
- Využijte cross-sell a nabízejte během objednávky doplňkové produkty, které by zákazníka mohly oslovit.
- Zvažte nabídnutí možnosti dárkového balení.
- Vytvořte zvlášť reklamní kampaně pro Meta Ads, Google Ads a Seznam Sklik. Můžete tak lépe cílit nabídky na konkrétní publika a oslovit širší okruh lidí.
Konečně Vánoce, ale co dál?
Dlouhý předvánoční maraton je konečně za vámi. Uf! Všichni už dlabou kapra a trhají balicí papír, který ukrývá malé i velké radosti třeba zrovna z vašeho obchodu. Ale co to pro vás jako obchodníka znamená? V období Štědrého dne a Nového roku utlumte kampaně. Je vhodné pracovat s robotizací a stabilizovat vše na normu, ať neinvestujete zbytečně. Na konci roku pak kampaně vyhodnoťte.
Shrnuto podtrženo, když víte jak na to, může vám dobrá příprava přinést pěkný zisk a zároveň nemusí být Vánoce ani stresující. Pokud však máte plné ruce práce s jinými aspekty vašeho podnikání, nechte online marketing na nás. Pomůžeme vám využít potenciál vánoční sezóny na maximum.
Kontaktujte nás a rádi si s vámi domluvíme schůzku osobně nebo online.