Hub novinky
Všechny články
Jak typografické řeky ovlivňují čtenářský zážitek
Dobře postavený marketingový text je zásadní pro úspěšnou komunikaci s publikem. O tom, jak bude text úspěšný však nerozhoduje pouze jeho obsahová stránka, ale podstatnou roli hraje také stránka vizuální. Jedním z méně známých, nikoliv však bezvýznamných jevů, které mohou úspěšnost textu ovlivnit po vizuální stránce, jsou typografické řeky.
Co jsou řeky v typografii?
Typografické řeky se objevují, pokud se na více řádcích po sobě setkají mezery mezi slovy, které vznikají nesprávným zarovnáním textu nebo nepravidelnou délkou řádků. Tyto pásy (“řeky”) volného místa mají vliv na estetiku, čitelnost a v důsledku i účinnost textu. Jinými slovy – typografické řeky plynou, ale čtenářský zážitek vázne. Proč?
Řeky v typografii narušují plynulost a způsobují, že text vypadá neuspořádaně a hůře se čte. Čtenář má problém udržet pozornost a text opustí dříve, než si z něj zvládne něco podstatného odnést. Estetická nerovnováha je navíc patrná na první pohled a často je to tak jediný pohled, který čtenář textu věnuje, protože na něj zkrátka nepůsobí příliš kvalitně.
Naopak vizuálně přitažlivý text je často vnímán jako více profesionální a důvěryhodný, což se odráží i v tom, jak čtenáři a potenciální zákazníci vnímají váš brand.
Jak se typografickým řekám vyhnout?
Optimalizovat rozvržení textu pomáhají moderní textové editory, z nichž některé již třeba s problémem řek počítají a pomáhají je minimalizovat. Zcela nevhodné je například zarovnání textu do bloku, a proto některé editory od tohoto typu zarovnání již zcela upouštějí.
Zajistit, aby byl text srozumitelný, čtivý a vizuálně atraktivní je také každodenní součástí práce copywritera. Profesionální textař dokáže texty zpracovat tak, aby byly obsahově hodnotné a zároveň srozumitelné a vizuálně harmonické. Zvyšuje tím jak čtivost jednotlivých textů, tak úspěch značky, pro který obsah tvoří.
Spolupráce s copywriterem může pozitivně ovlivnit i váš marketingový obsah. Pro více informací o výhodách, které může profi textař nabídnout vašemu podnikání se můžete dočíst v přehledu našich služeb v záložce copywriting. Pokud máte jakékoliv další dotazy, neváhejte se na nás obrátit.