Hub novinky

Jak vám Bouba a Kiki efekt přinese silnější značku?

V marketingu se často bavíme o velkých strategiích a kampaních, které hýbou světem. Někdy ale úspěch značky spočívá v maličkostech, které stojí už na jejím počátku, a které si často ani neuvědomíme. Jednou z těchto “maličkostí“ s obrovským dopadem je tzv. Bouba/Kiki efekt, jednoduchý psychologický princip, který může zcela změnit, jak vaše značka na zákazníky působí a jestli uspěje.

Co je Bouba a Kiki efekt?

Představte si dva abstraktní tvary. Jeden ostrý, hranatý, plný špiček, druhý kulatý, hladký, a měkký. Jeden se jmenuje Bouba a druhý Kiki. Který je který? Drtivá většina lidí nezávisle na kultuře a rodném jazyku řekne, že Kiki je ostrý tvar a Bouba kulatý. Proč? Protože tvary, zvuky a pocity jsou v našem mozku propojené. Ostrý zvuk Kiki si spojujeme s tvrdostí, energií, dravostí. Kulatý zvuk Bouba zase s jemností, plynulostí a přívětivostí.

Ukázka rozdělení KIKI a BOUBA

Co znamená Bouba a Kiki efekt pro identitu vaší značky?

Vizuální styl vaší značky jako logo, typografie, barvy nebo ikony v lidech automaticky vyvolávají určité pocity. Pokud se vaše značka prezentuje spíše ostrými tvary a kontrastními barvami, působíte dynamicky a energicky. Naopak kulaté tvary a měkké přechody působí přátelsky, přívětivě a bezpečně. To ovšem neznamená, že jedno je špatně a druhé dobře. Vždy záleží na tom, jaký typ vizuálu se hodí ke konkrétné značce a typu produktů nebo služeb, které značka nabízí a jaký dojem chce vyvolat ve svých zákaznících.

  • Kiki vizuál (jasné linie, ostré písmo, vysoký kontrast) se hodí například pro cokoliv spojeného s technologiemi, elektronikou, sportem apod. Značky jako Nike, FedEx, Amazon…
  • Bouba vizuál (oblé, měkké tvary, jemnější barvy) se hodí pro dětské značky, wellness, potraviny apod. Oreo, Spotify, Coca-cola…

Bouba/Kiki efekt se dá aplikovat až na 90 % značek. Existují však i takové, které dokáží úspěšně zkombinovat oba přístupy a používají prvky Kiki i Bouba.

Proč Bouba a Kiki efekt zohlednit při brandingu?

Některé firmy se potýkají s tím, že jejich vizuály neodpovídají tomu, co chtějí komunikovat.
Výsledek? Zákazník si značku zařadí špatně, což může znamenat že si značka nenajde ty správné zákazníky.

Při tvorbě brandu je proto důležité nejít jen po hezkém designu. Vždy se zamyslete, co chcete, aby lidé ve spojitosti s vaší značkou cítili. 

Jednou z chyb také bývá, když se do již zavedené vizuální identity začnou vkrádat prvky druhého pólu. Vizuální identitu je potřeba udržovat kozisentně napříč všemi komunikačními kanály.  

Zohledněním psychologických principů v marketingu získáte vizuální identitu, která mluví stejným jazykem jako vaše značka a to ještě dřív, než zákazník přečte první slovo.

Pokud si nejste jistí, jestli vaše značka působí „správně“, dejte nám vědět. Provedeme rychlý audit a zjistíme, jestli vaše Kiki není omylem Bouba nebo naopak. Rádi vám také vytvoříme silnou vizuální identitu značky úplně od začátku. Ozvěte se nám, pomůžeme vám proměnit myšlenku v úspěšný byznys.