AI apokalypsa je tady: Připravte se na největší změnu v online marketingu!

Jste vy a váš byznys připraveni na největší změnu ve vyhledávání za poslední roky? Díky AI Overviews uživatelé nyní dostávají AI generované odpovědi přímo ve výsledcích vyhledávání. To znamená méně prokliků na váš web, méně návštěvníků, méně zákazníků a ztrátu tržeb. Co s tím můžete dělat?

Co je Google AI Overview? 

Google AI Overview je novinka ve vyhledávání, kterou Google představil v květnu 2025 a funguje už ve více než 200 zemích včetně České republiky a Slovenska. Nová AI funkce shrnuje informace z vícero webů do přehledné odpovědi a zároveň připojuje odkazy na původní zdroje. 

AI generovaná odpověď je pohodlnější pro uživatele, ale pro weby to znamená riziko ztráty organické návštěvnosti, jelikož uživatel často najde odpověď hned a už dál nekliká. Pro firmy i marketéry to znamená nutnost přehodnotit obsahovou a SEO strategii. Klíčem bude tvořit kvalitní a důvěryhodný obsah, který má šanci dostat se přímo do těchto AI přehledů.

Ukázka Google AI Overview

Kdy se AI Overviews zobrazují?

Google AI Overviews se zobrazují pouze u dotazů, kde Google usoudí, že uživatelům prospěje rychlý generovaný přehled. Jedná se především o dotazy, které začínají Jak, Kdy, Proč, Co dělat když, Jaký je rozdíl mezi apod. Některé obory se ale v AI odpovědích zobrazují více než jiné. První tři příčky nejvíce zasažených odvětví obsadili zdraví, finance a automobily. Jaké jsou další obory, kterých se AI přehledy nejčastěji týkají?

Jak AI Overviews ovlivňují výsledky vyhledávání? 

AI Overviews patří mezi nejvýznamnější změny týkající se výsledků vyhledávání (SERP) a již nyní se studují dopady této funkce.

Co o Google AI Overviews zatím víme:

  • Snižují počet prokliků o 34,5 %.
  • Od březnové Core aktualizace se jejich výskyt AI přehledů zvýšil o 116 %.
  • Objevují se u 9,46 % všech klíčových slov, v USA na desktopu dokonce u 16 %.
  • Podle objemu se zobrazují u více než 54,61 % všech vyhledávání na Googlu.
  • V zemích, kde jsou aktivní, se objevují přibližně u 12,5–16,5 % dotazů.
  • 50 největších domén zaujímá 28,90 % všech výskytů v analýze 55,8 milionu AI Overview odpovědí.
  • Nejčastěji se zobrazují u informačních dotazů, delších frází a u dotazů s vysokou hledaností.
  • Méně často se objevují u brandových, lokálních nebo krátkých dotazů.
  • 7 z 10 uživatelů přečte maximálně první třetinu AI odpovědi.
  • Mladší uživatelé na mobilu dávají přednost AI odpovědím a recenzím (social proof), zatímco starší generace stále preferuje klasické odkazy na důvěryhodné weby

Jak optimalizovat pro AI Overviews?

SEO v době AI se prochází změnami, ale základy zůstávají stejné. I nadále byste měli

Pokud využíváte umělou inteligenci pro tvorbu obsahu a chcete zvýšit jeho viditelnost ve vyhledávačích, je stále potřeba zaměřit se na GAP analýzu a kvalitní SEO. Správná optimalizace zajistí, že váš obsah nejen zaujme čtenáře, ale bude i lépe vyhodnocen algoritmy Google a dostane se tak do AI přehledů či na přední pozice ve výsledcích.

Stále větší roli ale hrají také mladší sourozenci SEO – AEO a GEO. AEO (Answer Engine Optimization) pomáhá upravit obsah tak, aby mu AI snadno porozuměla a vybrala si jej k zodpovězení dotazu. Klíčem je jasná struktura, srozumitelnost a důvěryhodnost informací. GEO (Generative Engine Optimization) jde o krok dál. Cílem je tvořit obsah, který se dobře hodí pro generativní AI, tedy systémy, které vytvářejí personalizované a unikátní odpovědi. 

Jak AI Overviews ovlivní PPC kampaně? 

AI Overviews budou mít odpad také na dynamiku PPC kampaní. Vzhledem k tomu, že AI negativně ovlivňuje organickou návštěvnost, mohou firmy začít více spoléhat na placenou reklamu

Reklamy se objevují nad AI shrnutím, pod ním nebo v rámci něj, nikdy však zároveň na všech pozicích. To může ovlivnit míru prokliku (CTR) i cenu za proklik (CPC). AI navíc mění nákupní chování: lidé získají přehled už v AI odpovědi a k reklamě se vrací později s konkrétnějším úmyslem. Pokud uživatel klikne, očekává kvalitní obsah, který má co nabídnout. 

PPC reklamy v době AI by rozhodně měly zohlednit různé fáze nákupního procesu a ještě více pracovat s retargetingem a obsahovými kampaněmi. 

Pokud značka není přítomná ani v AI přehledech, ani v reklamách, hrozí, že zůstane úplně mimo hru.Proto je důležité kombinovat PPC + obsah + optimalizaci pro AI odpovědi (AEO, GEO).

Potřebujete pomoci se SEO strategií, technickou optimalizací nebo úpravou obsahu pro lepší výkon ve vyhledávání? Rádi vám pomůžeme, aby váš obsah nezanikl.