Hub novinky
Umělá inteligence (AI)
AI Overviews v Česku: Kdo ztrácí a kdo získává v novém SERP?
AI Overviews válcují výsledky vyhledávání i v České republice a přinášejí nové výzvy i příležitosti. Kterých odvětví se tato nová funkce nejvíc dotýká a jak z AI Overviews vytěžit co nejvíce?
Obory nejvíce zasažené AI Overview
Není tomu tak dávno, kdy se ve výsledcích vyhledávání bojovalo o pozice pouze s konkurencí. Čím výše se vaše firma zobrazila jako odpověď na zadaný dotaz, tím vyšší šanci na kliknutí, návštěvnost i tržby jste měli. Nyní je vše jinak a weby bojují o každého návštěvníka s AI. Organická návštěvnost kvůli nové funkci AI Overviews klesá, ale ne všechny odvětví jsou zasaženy stejně.
Marketing Miner analyzoval 100 000 náhodně vybraných klíčových slov a identifikoval dotazy, u kterých se zobrazují AI přehledy. Tyto přehledy se objevují u 10,5 % dotazů, přičemž 92 % z nich má informační záměr. A která odvětví jsou zasažena nejvíce?

Zdroj: Marketing Miner
První příčku suverénně obsadilo zdraví. AI přehledy se často objevují u dotazů o nemocech, příznacích, lécích, léčbě či diagnóze. Weby s vysokou autoritou jako drmax.cz, pilulka.cz, ale i encyklopedie typu Wikipedia, jsou častou součástí AI odpovědí na dotazy týkající se zdraví.

Druhé místo patří financím. Na dotazy typu „co je hypotéka“, „jak investovat“, „rozdíl mezi spořícími účty“ Google poskytuje odpovědi přímo. Finanční portály s obecnými texty ztrácejí, profesionální finanční blogy a porovnávací služby mohou získat.
NÁŠ TIP: Obzvláště u odvětví týkající se zdraví a financí je důležité mít na paměti principy EEAT, abyste se pro AI stali hodnotným a důvěryhodným zdrojem.
AI si poradí i s otázkami týkajícími se automobilů a technickými dotazy typu „jak vyměnit olej“ nebo „nejčastější závady Škoda Octavia“. Google vybírá zdroje s dobrou strukturou a detailními technickými odpověďmi.
Mezi další ovlivněné obory patří stavebnictví a DIY (udělej si sám), technologie, zvířata, cestování, volný čas, děti, rodičovství, jídlo a vaření.
A na jaké konkrétní weby AI Overviews odkazovaly nejvíce? Wikipedia se jako zdroj se objevila u 11,3 % všech odpovědí, dále se objevovaly odkazy na lékárny, zdravotnické portály, ale i komerční weby.
Zdroj: Marketing Miner
Kdo přichází v éře AI o návštěvnost?
1. Obsahové weby a magazíny s obecnými tématy
Weby pokrývající široké a často vyhledávané témata jako například encyklopedie, obecné poradny, a obsahové magazíny ztrácejí nejvíc. Google jejich obsah jednoduše přebírá do AI přehledů a uživatelé tak často vůbec nemusí na jejich stránky ani vstoupit.
2. Weby s nižší specializací
Stránky, které nevyčnívají hloubkou nebo originalitou obsahu mají problém uspět, protože AI Overviews preferují zdroje s jasně strukturovanými a kvalitními informacemi (viz metrika EEAT). Průměrný obsah má nyní ještě menší šanci uspět.
3. Menší e-shopy
Zatímco obecné informace jsou často zahrnovány do AI bloků i některé e-shopy ztrácejí viditelnost v kategoriích, kde Google zobrazuje rychlé odpovědi nebo srovnání.
Chcete se dostat do AI Overviews? Odborné weby s jasnou specializací, kvalitním, detailním a dobře strukturovaným obsahem mají nyní šanci zazářit. SEO se mění, ale je stále klíčem k úspěchu. Nyní jsou důležitá nejen klíčová slova, ale celý kontext. Velkou roli i nadále hraje tvorba kvalitního obsahu v souladu se zásadami EEAT a nezapomínejte ani na strukturovaná data.