Hub novinky
Grafika
Barva roku 2026: Proč na ní (ne)záleží a jak ji využít v marketingu?
Každý rok představují lídři v barevném průmyslu barvu, která bude dominovat trendům. Podle předpovědi agentury WSGN bude v roce 2026 barvám kralovat odstín zelenomodré naznavý Transformative Teal.

Také společnost Pantone už odhalila barvu roku 2026 a svým výběrem mnohé překvapila. Cloud Dancer je jemný off-white odstín, který na první pohled působí jako “nebarva”, ale právě v tom spočívá jeho síla. V době, kdy jsme doslova bombardováni barvami, hlukem a informacemi, přichází Cloud Dancer jako vizuální nádech. Symbolizuje touhu po čistém prostoru a novém začátku. V marketingu, designu i brandingu může taková barva znamenat odklon od přeplácanosti k větší promyšlenosti, k vizuálům, které nemusí křičet, aby zaujaly. Nabízí značkám možnost komunikovat své poselství ve stylu méně je více a dost možná není volba právě této barvy jen trendem na jeden rok, ale signálem, kam se náš vizuální svět může ubírat dál.

Ať už se vám osobně tyto konkrétní barvy líbí nebo ne, jasné je jedno. Určování barvy roku je trend, který nemusí být jen estetickou záležitostí, ale i strategickým nástrojem.
Co vlastně znamená barva roku?
Barva roku je výsledkem výzkumu, který analyzuje společenskou náladu, kulturní změny, trh i trendy. Vzniká sledováním módních přehlídek, sociálních sítí, designu, technologií a životního stylu. O její výběr se nejčastěji starají firmy a instituce jako Pantone, Dulux nebo WGSN.
Vysvětlení fascinace barvou roku leží někde na pomezí psychologie, kultury a marketingu. I když je preference barev velmi individuální, barvy jsou podstatnou součástí našich životů, ovlivňují emoce a nálady a když odborníci vyhlásí barvu roku, lidé jsou minimálně zvědaví. Mediální zájem o barvu roku navíc posiluje pocit, že jde o informaci, která stojí za pozornost.
Barva roku slouží především jako inspirace, nikoliv jako povinnost, jakým směrem se může ubírat vizuální styl jednotlivce nebo značky.
Trendová barva je vždy jen nástrojem kreativity než pravidlem, které by mělo diktovat preference.
Jakou roli hraje barva roku v marketingu?
- Může ovlivňovat emoce a rozhodování zákazníků
Barvy mají velký vliv na to, proč si zákazník vybere konkrétní produkt. Je to první, čeho si zákazník na produktu všimne a může to být také důvod proč si konkrétní produkt vybere. Barva roku pracuje s aktuální náladou a trendy ve společnosti a to může mít přímý dopad na nákupní chování. - Přináší svěží impulz do vizuální komunikace
Značky, které barvu roku integrují do kampaní, působí moderně, trendy a aktuálně. To posiluje jejich image a zvyšuje zapamatovatelnost. - Pomáhá s tvorbou relevantního obsahu
Barva roku je výborným tématem pro blogy, PR články, sociální sítě i produktový marketing. - Podporuje inovace v produktu a designu
Zapojení barvy roku může vdechnout nový život existujícím produktům nebo pomoci vzniknout produktům novým. Například speciální barevná edice v barvě roku.
Jak v praxi využít barvu roku?
S barvou roku si můžete pohrát v rámci vizuální identity a contentu. Kde můžete barvu použít?
- Marketingový obsah: Lze použít v grafice na sociálních sítě, na bannerech, v mailingových newslettrech, jako téma pro zapojení sledujících apod.
- Produktové úpravy a limitované edice: Společnosti často využívají barvu roku k vytvoření speciálních edic. Limitky navíc zvyšují atraktivitu a někdy i hodnotu produktů.
- Interiéry, eventy a firemní kultura: Barva roku může oživit kanceláře, výstavní expozice, stánky na veletrzích nebo vizuální styl firemních akcí. Jednoduchý způsob, jak působit inovativně a aktuálně.
I když každý rok experti vybírají barvu roku, firmy by rozhodně neměly svoji vizuální identitu měnit podle toho, co je právě trendy. Vaše značka je rozpoznatelná právě díky konzistentnímu použití konkrétních barev, loga a dalších vizuálních prvků, které si s ní zákazníci spojují a vzbuzuje v nich důvěru. Trendová barva roku proto slouží spíše jako inspirace a doplněk, kterým lze oživit PPC kampaně, obsah, produktové edice nebo okrajově vizuální komunikaci, aniž by byla ohrožena samotná identita značky.
Faktem ale zůstává, že barvy prodávají. Ovlivňují emoce, náladu i důvěru. Značky, které dokáží vnímat a správně interpretovat společenské trendy a využít je, aniž by jejich vlastní vizuální identita byla ohrožena, mohou být o krok před konkurencí.